Monday, December 31, 2007

Pelancaran ARC Kedah






Semalam berlangsung majlis pelancaran Alternative Riding Club (ARC) peringkat negeri Kedah di Pendang yang telah dirasmikan oleh YB Dr Mohd Hayati iaitu Ahli Parlimen Pendang. Upacara perasmian telah diadakan jam 4 petang turut dihadiri wakil Pegawai Daerah dan wakil OCPD. Lebih 40 peserta dari seluruh negeri Kedah telah datang terdiri dari penggemar sukan bermotor dan mat motor.

Pemuda Merbok telah menghantar 18 orang peserta sekali gus penyertaan teramai dan 'penyelamat' program yang berlangsung meriah itu. Tahniah Pemuda PAS Merbok dan Mat Noq & Gang.

Wednesday, December 26, 2007

POLIS cuma berani dengan melayu

Kejadian kedua berlaku polis melepaskan tembakan kerana nak selamatkan diri. Ap ni?. Kalau takut jangan jadi polis. Dah tu kejadia di Batu Buruk dan terbaru di Johor, melibatkan program PAS dan umno. Orang apa yang ada dalam dua parti ni. Tentulah melayu!. Oo dengan melayu berani. Takda kerja lain dah ka, atau lama sangat tak menembak nak test power. Hancur nam baik pasukan keselamatan yang sepatutnya menjadi tempat bergantung rakyat untuk menjamin keselamatan, tapi kini jangan cuba-cuba hampiri polis kalau tidak takut2 terkena tembakan buta. Kalau di sempadan utara kita diminta jangan berada berdekatan polis di sana kerana dikhuatiri akan turut enjadi mangsa serangan puak pembalas dendam, tapi di sini anda akan jadi mangsa polis penakut.
Ini yang dikatakan zalim kerana tidak meletakkan sesuatu ditempatnya. tak payah la cerita kes berkaitan bangsa lain, malu kita. Peluru yang digunakan untuk tujuan yang salah hanya membazir wang rakyat. Kalau dah tak berani, pi belakon gerak khas dengan Yusof Haslam lagi baik dapat juga duit.

Wednesday, December 19, 2007

Selamat Hari Raya Idul Adha

selamat menyambut hari raya idul adha
bersama menghayati maksud sebenar pengorbanan..

ikhlas dari dewan pemuda pas kawasan merbok

Tuesday, December 18, 2007

FUTSAL ANAK SOLEH






Futsal Anak Soleh



25 Disember 2007

Selasa (8.00 pagi)

Gemilang Futsal, Sungai Lalang, Sungai Petani

RM35 sepasukan (7 orang)

untuk kanak-kanak berumur 12 tahun kebawah



Hadiah menarik disediakan!!
JOHAN RM200
NAIB JOHAN RM 150
KETIGA & KEEMPAT RM 100
4 X RM50

Keterangan lanjut;

Hubungi : Sdr Fadli - 013 432 8824

Tuesday, December 11, 2007

Malaysiaku..Negara Polis

Saya tidak berniat untuk mengulas lanjut kejadian-kejadian terkini yang berlaku di dalam negara kita. Cuma inilah dia rasanya berada di negara POLIS!!. Semalam semasa berbual dengan seorang kawan yang kebetulan terjumpa bekas jirannya yang merupakan anggota Polis yang dikerah meninjau upacara 'sembahyang' di sebuah kuil di Bagan, beliau melahirkan kekesalan kerana rupa-rupanya bekas jirannya itu masih lagi dibelenggu dan diserabutkan pemikiran oleh pemerintah yang terdesak menunjukkan kuasa. Bekas jirannya itu sempat menunjukkan salinan beberapa dokumen berkenaan operasi yang dijalankan dan turut menceritakan bagaimana dengan tergesa-gesa mereka yang sedang bersiap sedia untuk menggempur pelampau hindraf diarah untuk ke plaza tol Bukit Tambun untuk menangkap Hj Mohamad Sabu. Dia juga dengan bangga menceritakan bahawa kedegilan Abang Mat akhirnya berjaya di'pecah'kan dan ditarik keluar. "Ketegag.. tak mau keluaq, sampai kami kena pecah cermin kereta, nak tangkap dia..". Perlukah sampai kena pecahkan cermin? menurut kawan saya lagi polis tu juga melahirkan rasa kesal kerana nak tangkap orang lain, yang lain pulak kena tangkap. Inilah perangai orang yang berkuasa yang hanya taat perintah penguasa yang takut kehilangan kuasa. Puak ni kita marah pun tak guna sebab kalau mereka ini cerdik, tentu dah jadi doktor.

Polis pun dah jadi penakut

Bersama beberapa orang sahabat, saya sempat menyertai perhimpunan kecil di hadapan IPD Jawi malam penangkapan Naib Presiden PAS Hj Mohamad Sabu. Rasa teruja ingin mengetahui sendiri maklumat yang tepat membawa kami hingga ke Jawi walaupun dah hampir tengah malam. Banyak sms yang diterima sejak petang ditahan begitu sahaja kerana khuatir akan kesahihannya, itu pun bertalu-talu sahabat lain minta maklumat semasa.
Tiba di depan pintu masuk utama IPD tersebut kelihatan beberapa kenderaan makhluk berkepala merah, FRU. Saya lihat hampir dua ratus meter sepanjang jalan terdapat penyokong setia yang datang untuk memberi sokongan moral termasuklah sebahagiannya puak hinu yang tumpang sekaki. Apa yang menghairankan saya polis dah fobia dengan orang agaknya apabila balai polis, saya ulang balai polis yang besar macam IPD tu pun kena panggil Pasukan Simanan Persekutuan mai jaga. Tak kan polis takut kena serang? entahlah. Inilah sebabnya bila tugas polis telah disalah guna untuk ganggu ceramah dan program PAS saja, mereka jadi blur. Sebab tulah banyak kes kenderaan umpamanya yang ditahan dapat dicuri semula walaupun di dalam balai. Malam itu agaknya mereka takut beberapa orang yang ditahan akan dilarikan semula.

Banyak lagi kerja polis

Kita nak tanya apa perkembangan kes Nurin, apa tindakan terhadap polis yang tembak peluru hidup yang hampir membunuh rakyat di Terengganu yang didakwa mengdakan rusuhan itu, dan tak payah tanyalah macamana UTK pasang bom kat perempuan Monggolia tu. Banyak lagi tugas polis yang perlu dilaksanakan dengan betul. Ingat kalau tak makan rasuah pun makan gaji buta pun haram seropa tula..

Welcome to Police State!!

Sunday, December 2, 2007

Bicara Perjuangan

oleh : Penulis Tamu


"Perjuangan Islam ialah perjuangan yang diciptakan oleh Allah sebagai nikmat-Nya kepada kita. Perjuangan yang menjadi nikmat kepada kita ini, sedikit pun manfaatnya tidak kembali kepada Allah. Tetapi, manfaatnya ialah untuk diri kita sendiri. Sepertilah semua ibadah yang diwajibkan oleh Allah kepada kita, Allah selamanya tidak mengambil manfaat daripada ibadah kita walau sedikit pun. Itulah kehebatan-Nya sebagai Tuhan. Seandainya seluruh isi alam ini berpakat untuk tidak taat kepada-Nya, kedudukan-Nya sebagai Tuhan tidak akan berkurang sedikit jua pun. Dia selamanya tetap sebagai Tuhan. Dia selamanya tetap sebagai Tuhan yang Yang Maha Kaya dan Maha Berkuasa, yang memerintah alam ini. Demikian juga, kalau seluruh makhluk-Nya berpakat untuk menderhakai-Nya, sedikit pun Allah tidak menerima mudharat dari penderhakaan makhluk-Nya. Tetapi yang menerima padah dari penderhakaan itu ialah siapa yang menderhakai-Nya."

"Bukti kita mengambil manfaat dari perjuangan yang maha suci ini, jelas pada setiap pengharapan kita di dalam menggerakkan perjuangan ini. Bila kita berjuang, kita sering mengharapkan kita akan memperolehi menang. Kita sering meminta agar Allah menangkan perjuangan ini dan mengalahkan musuh-musuh kita yang juga merupakan musuh kepada-Nya. Dalam waktu yang sama, Allah yang Maha Berkuasa, sudah menjadi sifat-Nya hanya akan membantu dan memberi pertolongan kepada hamba-hamba-Nya yang telah memenuhi syarat-syarat yang melayakkan mereka untuk mendapat kemenangan. Walhal, Allah boleh memberikan kemenangan sekalipun kita tidak memenuhi syarat dan kelayakan".

"Allah selamanya tidak mengambil manfaat daripada perjuangan yang diciptakan-Nya kepada kita ialah, sekalipun Islam masih belum mencapai kemenangan, Dia tetap juga sebagai Tuhan yang sentiasa menyaksikan setiap pertarungan di antara pejuang-pejuang Islam dan musuh-musuh mereka. Dia menyaksikan setiap kekalahan orang yang berjuang di jalan-Nya, sedangkan Dia berkuasa untuk memberi kemenangan kepada pada tentera-Nya dan mengalahkan musuh-musuh-Nya pada ketika itu juga. Tetapi, Dia tidak berbuat demikian. Dia tidak menolong tentera-Nya yang berjuang di jalan-Nya, justeru mereka belum layak untuk menerima kemenangan".

"Hikmah daripada Allah tidak memberikan kemenangan sebegitu mudah kepada para mujahid yang berjuang di jalan-Nya, melainkan setelah mereka melayakkan diri dengan ciri-ciri mujahid yang layak menerima kemenangan ialah agar setiap orang yang berjuang di jalan-Nya memahami bahawa perjuangan itu ialah ibadah, dan sesuatu ibadah itu tidak akan diterima oleh Allah melainkan apabila ibadah itu telah memenuhi syarat-syarat penerimaannya. Allah itu Maha Suci, dan ia tidak akan menerima sesuatu melainkan suatu yang suci juga".

"Islam yang kita perjuangkan ini, kemenangannya akan diwarisi kepada generasi yang terbaik yang telah memenuhi syarat-syarat mujahid yang dikehendaki oleh Allah. Apabila para mujahid yang berjuang di jalan-Nya ialah hamba-hamba-Nya yang soleh yang dicintai-Nya, Islam yang diperjuangkan oleh mereka pun akan memasuki gerbang kemenangan, sebagai hadiah kepada mereka yang soleh yang dicintai dan dikasihi-Nya".

"Kita selalunya akan memberikan hadiah kepada siapa yang kita cintai. Demikianlah Allah akan mengurniakan hadiah dan penghargaan-Nya kepada siapa yang dicintai-Nya. Oleh itu marilah kita berjuang untuk menjadi hamba-hamba-Nya yang dicintai dan dikasihi-Nya."

"Generasi yang layak untuk menerima anugerah kemenangan oleh Allah itu, kini sedang mempersiapkan diri mereka dengan ciri-ciri mujahid yang selayaknya di jalan Allah. Mereka ialah satu generasi yang sifat mereka ialah sentiasa prihatin dengan tuntutan dan kewajipan mereka terhadap Allah. Perkara yang diwajibkan oleh Allah dilaksanakan oleh mereka dengan penuh kesungguhan, demikian juga sebaliknya pula terhadap perkara yang diharamkan oleh Allah. Perkara yang diharamkan Allah, mereka berusaha meninggalkannya pula dengan bersungguh-sungguh. Dalam waktu yang sama, perkara yang disunatkan-Nya, mereka berusaha untuk melakukannya serta memperbanyakannya. Perkara yang dimakruhkan oleh Allah, mereka berusaha pula untuk meninggalkannya. Sementara perkara yang harus pada syarak, mereka tidak terus menerus membiarkannya dalam statusnya sebagai harus, tetapi mereka jelmakan ia dalam bentuk ibadah".

"Golongan ini, kesolehan mereka telah menjadikan jamaah yang menjadi wadah perjuangan mereka pun semakin baik dan semakin sempurna. Sebagai contoh di dalam perjuangan PAS, dulu adalah suatu yang sensetif untuk membicarakan secara terbuka tentang isu rokok, tetapi sekarang ahli PAS telah berani mempersoalkan tentang kewajaran amalan merokok di kalangan pejuang-pejuang Islam, khususnya di kalangan pimpinan PAS. Isu ini, sekalipun ia adalah isu kecil dan terpencil, tapi ia agak sensetif. Perbincangan isu ini di kalangan ahli adalah wajar dan relevan, dan ia hendaklah dilihat secara positif, kerana ia melibatkan imej PAS sebagai sebuah harakah Islamiah".

"Antara lain yang menjadi bukti bahawa PAS semakin baik ialah permasalahan solat jamaah. Apabila ijtimak-ijtimak PAS sudah kelihatan ahli sudah memberi tumpuan ke arah itu, ia satu lagi bukti bahawa PAS sudah semakin baik. Apabila di dalam ijtimak-ijtimak PAS sudah ada ahli yang mencadangkan agar ijtimak ditangguhkan sementara untuk solat jamaah dapat dilakukan, ia sekali lagi suatu yang amat positif, sekalipun perlaksanaannya dalam bentuk yang praktikal kadang-kadang masih bermasalah".
"Kesimpulannya, apabila praktikal-praktikal amal Islami sudah kelihatan menjadi amalan para petugas PAS, ia memberi mesej bahawa kemenangan yang diimpikan sedang menghampiri kita. Cuma, apa yang menjadi kewajipan penting kita kini ialah tetap terus berkerja dan berjuang, kerana itulah sebenarnya kerja kita. Tetapi untuk memberi kemenangan kepada Islam ia adalah di luar batasan tanggugjawab dan kemampuan kita. Kita tidak mampu memenangkan Islam. Hanya Allah yang Maha Berkuasa untuk memenangkan agama-Nya. Sesungguhnya, secara praktis Islam itu akan menang di tangan generasi yang terbaik. Allahu Akbar!".

Thursday, November 22, 2007

Cuti Sekolah & Musim Kenduri

Musim cuti sekolah baru saja bermula. Bagi adik-adik kita tentulah ini masa yang paling seronok apabila tak payah lagi bangun awal pagi dan tak payah nak sibuk buat kerja sekolah. Walaubagaimanapun janganlah kita sia-siakan masa cuti yang ada dengan hanya bermain atau pun tanpa melakukan perkara berfaedah. Mungkin ada sesetengahnya ibu bapa dah aturkan kelas tuisyen semasa musim cuti untuk anak-anak mereka. Bagi yang rasa ada kemampuan pilihlah kem-kem yang dianjurkan seperti Kem Anak Soleh dan Kem yang seumpamanya yang sudah tentu akan memberi manafaat yang amat bermakna kepada anak-anak kita. Bagi pelajar sekolah menengah yang sedang berentap dengan SPM kita ucapkan selamat berjaya.
Apa pun yang paling tak tenteram pada musim cuti ini adalah di kalangan yang akan kahwin dan yang akan mengadakan majlis pernikahan anak-anak mereka. Masing-masing pakat berebut tarikh, khemah dan tukang masak, tukang andam dan tukang tangkap gambar. Apa yang perlu kita insafi ketika ini bukanlah kemeriahan majlis gilang gemilang perkahwinan atau pun majlis persandingan bersejarah yang sekali seumur hidup itu, tetapi inilah ketikanya para syaitan akan menangis apabila mereka gagal menggoda anak adam yang memilih jalan yang ditentukan syariat untuk meneruskan hubungan sesama insan.
Malangnya kebanyakan kita terlepas pandang dan tidak mengambil berat, sebaliknya banyak majlis yang kita hadiri bukan sahaja dipenuhi dengan lagu dan muzik, malah lelaki wanita bercampur gaul seolah-olah tidak ada salahnya. Yang muda cara muda, yang lebih berumur apa kurangnya dalam kesibukan menyediakan masakan mesti ada bercampur lelaki perempuan. Maka terubatlah kembali syaitan yang tadi menangis, senyum kambali melihat gelagat orang-orang kita. Majlis yang sebenarnya baik dan menjadi ibadah terus menjadi majlis maksiat.
Marilah sama-sam kita fikirkan...

Mengundi PAS Adalah Wajib!


Ia adalah satu perintah dan hukum bersifat syar’ie dan aqli yang diterap sedalamnya di dalam hati sanubari kalangan ahli dan para penyokong Pas bahawa mengundi Pas adalah wajib hukumnya di sisi agama. Wajib agama bererti tak mungkin ditinggalkan dan bukan bersifat pilihan dan main-main. Ia bererti Pas mesti diundi, mesti didukung, dengan terpaksa dan dengan sesungguhnya. Ia bererti, di sisi agama, adalah salah untuk tidak mengundi Pas dan amat bersalah jika mengundi parti yang menentang Pas.

1) Bahawa memilih Islam dalam politik bernegara adalah wajib.

2) Bahawa mengundi di dalam pilihan raya adalah kewajiban ugama.

3) Memastikan kedaulatan dan ketuanan Islam sebagai rujukan utama perundangan negara. Hanya parti Pas yang secara jelas tanpa selimut menuntut pembentukan sebuah Negara Islam.

1 ) Pas satu - satunya gerakan Islam yang menyertai pilihan raya.
2 ) Pas satu - satunya parti politik yang bercita - cita menegakkan negara Islam.
3 ) Pas adalah sebuah parti dan gerakan Islam yang menyeru kepada kesyumulan Islam.
4 ) Umno adalah parti kebangsaan sekular yang menolak Islam sebagai sumber hukum.
5 ) Pas menerima sokongan terbesar umat Islam untuk memimpin dan menyatukan umat Islam yang berpecah belah.
6 ) Tiada tekanan dan paksaan untuk tidak mengundi Pas.
7 ) Pas terbukti benar di dalam melaksanakan janji dan cita - citanya di Kelantan.

Pas adalah untuk kedaulatan Islam dalam arena pemerintahan Negara. Ia bersendirian di medan politik untuk kemudahan seluruh umat Islam membuat pilihan. Ia melepasi kancah perselisihan antara jamaah-jamaah Islam dalam perjuangannya di medan politik.
Kewajiban terpikul ini telah melahirkan pendukung dan pejuang Islam dalam Pas yang hidup matinya adalah bersama Pas demi cita - cita suci ini. Kehadiran mereka adalah sumber utama ketahanan parti Pas di medan perjuangan.

Undilah Pas untuk kedaulatan Islam.
(Ringkasan dari tulisan Ustaz Nik Abduh Nik Aziz)

Tuesday, November 20, 2007

KISAH QARUN Bahagian Terakhir


Peringatan Kepada Golongan Yang Gilakan Dunia

Oleh : Abu Yusri

Allah s.w.t. berfirman di dalam Al-Quran Surah Al-Qasas Ayat : 81 yang bermaksud:-
“Maka Kami benamkanlah Qarun berserta rumahnya ke dalam bumi. Maka tidak ada baginya suatu golonganpun yang menolongnya terhadap azab Allah. Dan tiadalah dia termasuk orang-orang (yang dapat) membela (dirinya ).”
Selepas nasihat demi nasihat yang telah disampaikan oleh kaum bijaksana dari orang-orang Bani Israil, Qarun tidak ambil peduli langsung. Dia tidak mahu mengubah sikapnya yang sombong, angkuh dan tamak pada mengumpulkan harta. Akhirnya, Qarun menerima akibat daripada perbuatannya yang sentiasa memerah dan menindas manusia dengan cara tipu daya. Bahkan wujudnya di kalangan mereka itu adalah sebagai racun dan biang keladi dalam masyarakat. Ia berpaling diri daripada mengingati Allah dan mensyukuri nikmat kurniaan-Nya yang banyak maka akhirnya, Allah cabutkan nikmat kekayaan yang ada padanya dengan dikenakan diatasnya azab Allah dan dibinasakan dirinya dan segala harta bendanya. Dia dikenakan suatu kebinasaan sehingga tiada baginya teman rakan dan orang-orangnya yang boleh menolong menyelamatkannya.
Mengikut kitab-kitab tafsir dan sejarah, kisah kebinasaan Qarun bermula apabila pada suatu ketika, Nabi Musa a.s. pernah menuntut zakat yang diwajibkan diatasnya menurut hisab hartanya. Qarun terasa berat untuk mengeluarkan zakatnya. Apabila perkara ini sampai kepada Nabi Musa a.s., baginda sendiri mendapatkan Qarun dan mengarahkan supaya zakatnya dibayar. Dengan kemarahannya kepada Musa a.s., beliau telah mengatur suatu helah untuk menjatuhkan maruah baginda. Dia telah mengupah seorang perempuan murahan dan menyuruh perempuan itu mengaku bahawa Musa a.s. telah berzina dengannya. Pada suatu pagi, pergilah Qarun dengan perempuan itu mendapatkan Musa a.s. Katanya: “Wahai Musa. Bukankah engkau telah menerangkan syari’at kepada seluruh masyarakat Bani Israil bahawa barangsiapa yang melakukan zina, dia hendaklah direjam hingga mati?”
Jawab Musa a.s.: “ Ya, memang benar hukuman itu.”
Kata Qarun : “Kalau begitu, sekarang ini hendaklah engkau serahkan dirimu untuk kami rejamkan engkau, kerana malam tadi, engkau telah berzina dan merogol perempuan itu.”
Apabila diselidiki, didapati akhirnya perempuan itu berbohong dan dia mengaku bahawa dia telah diupah oleh Qarun.
Apabila telah sampai Qarun kepada kemuncak kejahatannya, (yakni menuduh seorang Rasul dengan perbuatan yang tidak layak baginya) maka terbelahlah bumi dengan dahsyatnya dengan disaksikan oleh orang-orang yang pernah menasihatinya dan orang-orang yang gilakan kedudukan sepertinya. Terbenamlah Qarun, rumahnya, gudang-gudang hartanya dan pembantu-pembantunya ke dalam bumi di dalam keadaan yang mengerikan itu.
Allah s.w.t. berfirman di dalam Al-Quran Surah al-Qasas ayat : 82 yang bermaksud:-
“Dan jadilah orang-orang yang mencita-citakan kedudukan Qarun itu berkata: ‘Aduhai, benarlah Allah melapangkan rezeki bagi siapa yang Dia kehendaki dari hamba-hamba-Nya dan menyempitkan-Nya; kalau Allah tidak melimpahkan kurnia-Nya atas kita, benar-benar Dia telah membenamkan kita (pula). Aduhai benarlah, tidak beruntung orang-orang yang mengingkari (nikmat Allah). Seluruh kawasan kemewahan Qarun serta harta miliknya yang telah dibenamkan oleh Allah sekarang telah menjadi sebuah tasik. Orang-orang Mesir menamakan tasik itu Tasik Qarun. Tasik tersebut dikatakan tasik yang terbesar di negara Mesir dan kedudukannya di tengah-tengah negara tersebut, iaitu di wilayah Fayyum, 80 km ke selatan Kota Kaherah. Panjangnya tasik itu dari timur ke barat ialah 40 km, (lebih kurang jarak antara Sungai Petani ke Kepala Batas, Seberang Perai), luasnya 6.7 km dan kedalamannya adalah diantara 4.2 meter hingga 18 meter (kawasan paling dalam). Dengan ukuran yang telah diberikan yang hampir menyamai keluasan sebuah kawasan Parlimen, bayangkanlah betapa besarnya empayar Qarun. Akhirnya, inilah kesudahan seorang yang gilakan dunia yang perlu menjadi iktibar kepada kita semua.
Allah s.w.t. telah berfirman di dalam Al-Quran Surah Yusuf Ayat : 111 yang bermaksud:-
“Sesungguhnya pada kisah-kisah mereka itu terdapat pengajaran bagi orang-orang yang mempunyai akal. Al-Quran itu bukanlah cerita yang di buat-buat (dongeng atau cerita rakyat untuk berseronok-seronok sahaja), akan tetapi membenarkan (kitab-kitab) yang sebelumnya dan menjelaskan segala sesuatu, dan sebagai petunjuk dan rahmat bagi kaum yang beriman.”

Wednesday, November 14, 2007

Perlancongan Demonstrasi

Semasa di sekolah dahulu dalam matapelajaran geografi, perlancongan adalah antara satu tajuk yang diajar dan kedudukan dan bentuk geografi menjadi antara faktor penggalak kepada industri perlancongan. Pengalaman menghadiri Himpunan 100,000 rakyat tempoh hari memberi satu faktor baru kepada galakan perlancongan domestik iaitu demonstrasi.

Cuba kita lihat kembali apa yang berjaya dihasilkan apabila sesuatu perhimpunan aman berjaya diadakan.

1. Permintaan kepada industri pengangkutan seperti bas dan keretapi meningkat dan menggalakkan

2. Kehadiran ribuan peserta ke sesuatu perhimpunan membawa bersama kuasa beli iaitu mereka akan berbelanja untuk dibawa ke tempat masing-masing dalam bentuk cenderahati atau pun barangan keperluan

3. Industri perhotelan menunjukkan peningkatan apabila pengunjung akan menginap di hotel kerana perlu datang awal atau terpaksa pulang keesokan hari kerana keletihan

4. Peniaga makanan menerima habuan paling lumayan apabila 'pelancong-pelancong' ini sangat tidak berkira dalam soal makan.

5. Apabila rakyat sentiasa diberi peluang berhimpun untuk menyatakan suara mereka, akan membawa mesej kepada orang luar bahawa Malaysia sebuah negara yang terbuka dan keadaan politik dalaman sentiasa dipantau rakyat yang akan menarik lebih ramai pelabur kerana mereka percaya kerajaan yang terbuka ini akan sukar berlakunya kes-kes rasuah dan penindasan.


Apa yang berlaku polis dan FRU atas arahan pihak berkuasa telah dengan tidak bijak mengganggu himpunan yang menyebabkan orang ramai menjadi takut. Jangankan peniaga di Jalan TAR atau Jalan Raja Laut, pemandu bas yang semua orang tahu raja di jalan raya terang-terang mengaku tidak berani menghampiri Kuala Lumpur. Maka penuhla stesen komuter Sg Buluh dan pihak KTM Komuter menerima kenaikan habuan yang luar biasa pada hari itu.

Apa yang sepatutnya kerajaan lakukan ialah memberi kerjasama kepada penganjur apatah lagi apabila sudah mendapat perkenan SPB YDP Agong untuk menerima memorandum dari pihak Bersih. Ini tidak, jalan yang ditutup sepatutnya diberi ruang kepada peserta himpunan dihalang terus dari dihampiri.

Kalaulah permit yang dipohon lebih 2 bulan lalu diluluskan, maka perserta yang datang 10 November lalu tentulah akan lebih berkali ganda. Tanyalah kepada mana-mana peserta yang datang, ada atau tidak dikalangan mereka yang datang nak patahkan tiang bendera gergasi di Dataran Merdeka atau pun nak robohkan bangunan Sogo. Tentu sekali tidak. Yang datang kebanyakan mesti bawa pulang kain suit 3 pasng RM50 atau pun 5 pasang RM100 untuk yang tunggu di rumah.
Para peniaga tentunya dapat meningkatkan jualan kerana mereka akan berani membawa barang jualan yang lebih. Kedai-kedai tentunya tersenyum tokey nya manakan tidak, kedai kasut Jukebox yang turut menjual payung berwarna kuning mendapat promosi percuma apabila berlambak orang beli payung kuning itu kerana himpunan Bersih bertemakan kuning. Tidak kurang juga yang menghabiskan stok baju hujan kuning di Maidin. Jadi inilah dia perlancongan demonstrasi yang tak perlu dilanjutkan waktu operasi kelab malam dan disko. Bila ramai polis yang berkawal rasanya makin selamat kalau mereka memang nak jaga keselamatan. Maka akan ramai lagi orang yang akan melancong ke Kuala Lumpur..

Tuesday, November 13, 2007

Lepas Ni Kita Sapu Anak Toyo

Sebelum ni orang gelar Pulau Pinang Darul Sampah, lepas tu Majlis Bandaraya Alor Star dihantar sampah dan kini negeri yang kononnya paling maju di Malaysia pula hadiah penyapu kepada PBT yang lemah dalam kutipan, tak kiralah kutip sampah ka kutip duit ka.
Ni la dia kalau cerdik jadi doktot tapi bangang. Walau pun doktot gigi, kira cerdik jugak la mengaji baru boleh jadi doktot macam dia ni. Tapi bila jadi MB yang bodoh tu juga yang dia tunjuk.
Kita hantar sampah kat MBAS kerana depa lambat kutip sampah, lori tak cukup itu alasan depa. Tapi yang paling tepat puak ni dah lama dok nganga, kerja senang. kalau penguat kuasa tu pantang tengok orang melayu meniaga silap tempat sikit dia usung habih.
Sei betui la sapa dapat menteri besanq macam ni. Tapi bila tengok sekali lagi macam khir toyo yang dapat penyapu tu. Kalu dia padan la, macam ni nak celen khairy beruk tu. Kita harap orang selangor gandakan usaha supaya budak ni depa buleh sapu terus dalam pilihan raya akan datang. Kita tunggu tengok Det anak Lid berani dak bagi penyapu setelah belungguk sampah depa tinggai kat MBAS hari tu.

Monday, November 12, 2007

Tahniah Bersih, PAS & Kontinjen Merbok

TAHNIAH
TAHNIAH
TAHNIAH!

Sekalung tahniah diucapkan kepada seluluh yang terlibat menganjur, menyokong dan menyertai Himpunan 100,000 Rakyat 10 Nov lalu. Bersih, PAS dan orang Merbok semua nya hebat.
Jangan pedulikan apa saja laporan yang telah dibuat, hanya orang yang terlibat dapat merasai 'feel' nya, dapat menghidu bau gas FRU, dapat rasa percikan air asid pelaq tu dan dapat lenguh kaki, betis, lutut dan paha.
Ini harga yang perlu kita langsaikan bila kita sahut cabaran pak mentua BERUK.
Disebalik kerancakan kita membicarakan kemenangan dan kejayaan himpunan itu, kedengaran ramai yang merungut dengan pelbagai masalah yang timbul ketika pulang. Biasa la tu dah ramai-ramai kena la sabaq sikit. Kita pi tu dah baik dah, keputusan nya pun baik dan kita harap semua yang baik-baik akan terus kita dapat.
Sebelum tu dreba bas yang diketahui samseng dengan bas mereka pun kecut teloq dengar ugutan dalam tv, tak berani nak hampiri bandaraya, tak pa hantaq takat mana buleh. Kami naik benda lain pulak, yang pastinya kesebua 5 bas yang membawa kontinjen merbok berjaya melaksanakan tugas mereka walaupun setakat Sungai Buluh.

Tak tahu nak bayangkan bagaimana rasanya berada ditengah-tengah nam tujuh puluh ribu orang, pi sendiri baru tau. Beban sepuluh hari roadshow ke semua 45 cawangan di merbok yang masih terasa lelahnya hilang begitu saja diganti dengan sakit perut betih kerana berjalan jauh. Terima kasih kepada semua shabat AJK DPPKM yang setia melalui sepuluh hari yang menekan minda. Keluar rumah seawal maghrib dan pulang selepas jam dah bersurai kembali. Kesihatan diri pun dah tak dipeduli apabila rasa tanggung jawab dan amanah daripada kawasan, negeri dan Presiden terpaksa digalas ke serata cawangan.
Yang paling penting banyak benda yang boleh dipelajari di sini. Banyak strategi yang perlu dan boleh diadaptasikan untuk tujuan lain selain apabila berdepan gerombolan FRU.
Dalam hati terdetik, dalam situasi usrah yang lesu di pelbagai
peringkat, kita mampu bangkit dengan puluhan ribu umat, apatah lagi jika semua elemen tarbiyyah yang kita usahakan dapat terlaksana. Bayangkan semua disiplin tarbiyyah dapat kita serasikan kepada semua kalangan mulimin, muslimat dan pemuda PAS, halang lah bas, kerat lah rel keretapi sekali pun suara kemarahan rakyat tak akan mampu dibendung.

Terima kasih semua.

Monday, November 5, 2007

Ihtifal PASTi Merbok 2007 (Delayed)

Majlis Ihtifal PASTI Kawasan merbok telah diadakan pada 3 November lalu bertempat di Dewan PUTIM, Markaz PAS Kawasan Merbok, Pengkalan Kakap. Program tahunan bagi menghargai kecemerlangan pelajar dari 21 buah PASTI seluruh kawasan Merbok telah berlangsung meriah buat kali pertama di dewan yang hampir siap itu.
Majlis telah dirasmikan oleh Ketua Pemuda PAS Negeri Kedah, Ustaz Musoddak Hj Ahmad turut dihadiri oleh YDP PAS Kawasan, Timbalan YDP, Setiausaha dan beberapa AJK. Program yang dikelolakan sepenuhnya oleh Dewan Pemuda PAS Kawasan Merbok serta dibantu oleh Majlis Guru PASTI Kawasan telah dihadiri oleh semua pelajar yang mendapat tempat pertama hingga ketiga dari 5 dan 6 tahun bersama guru dan ibu-bapa mereka.
Ustaz Musoddak dalam ucapannya menekan betapa pentingnya pendidikan agama diterapkan kepada anak-anak seawal usia 4 atau 5 tahun. Seterusnya menyarankan dihantar terus ke sekolah-sekolah rendah agama yang sedia ada termasuklah SRIDU dan SAIF.
Majlis itu turut diserikan dengan beberapa persembahan menarik seperti membaca bahasa melayu dan Inggeris, jawi, boria, nasyid dan hafazan doa, ayat kursi serta ayat seribu dinar.
Terdahulu majlis diperdengarkan dengan bacaan alquran dari pelajar Pasti Nur Hidayah, Sungai Layar yang baru berusia 5 tahun yang dapat membaca alquran dengan lancar.

Persembahan yang paling menarik perhatian adalah laungan azan dari adik Mohamad Amirul Munir daripada Pasti Al Ilmi Taman Bandar Baru Sungai Lalang dan amali solat subuh bersama beberapa oeang rakannya. Ramai yang memuji keberanian adik Amirul yang sebelum ini menjuarai acara azan dalam ujibakat peringkat Pasti Pusat di Kelantan.
Majlis diteruskan dengan penyampaian hadiah cemerlang kepada pelajar oleh Ustaz Musoddak dan YDP Pas Kawasan, Tuan Hj Mat Akhir Thalib.

Majlis diakhiri dengan pemberian cenderahati kepada semua guru dan juga perasmi.
Jabatan Pasti Kawasan Merbok mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua yang membantu menjayakan majlis ini tidak ketinggalan kepada Pas cawangan Pengkalan Kakap yang menyediakan makanan dan minuman serta kepada semua penaja yang bermurah hati. Seterusnya jutaan maaf dipohon sekiranya berlaku sebarang kekurangan dan ketidaklancaran dalam mengendalikan program yang penuh bermakna ini.

Tahniah adik-adik!



Wednesday, October 31, 2007

Baju kuning Bang Mat


Haji Mohamad Sabu, selaku Pengerusi Bersih mempromosikan baju yang akan dipakai pada perhimpunan 10 Nov 2007 di Dataran Merdeka nanti.....

Friday, October 26, 2007

Kisah Qarun Bahagian Keempat

Peringatan Kepada Golongan Yang Gilakan Dunia
Oleh : Abu Yusri

Rasulullah s.a.w. telah bersabda yang bermaksud:-
“Tuntutlah ilmu walaupun ke negeri Cina”

Negeri Cina mempunyai ketamaddunan yang cukup tua dan mereka telah membuktikan bahawa mereka ialah suatu bangsa yang berjaya semenjak dahulu. Pada zaman Rasulullah SAW., negeri Cina telah berjaya membangunkan industri kejuruteraannya terutama sekali sistem tali air dan perusahaan kertas. Hadis ini menunjukkan kepentingan untuk meningkatkan ilmu dalam pembangunan material yang tidak dilarang oleh Islam.
Dakwah Islam kepada nilai-nilai kemanusiaan tidaklah mengandungi ajaran yang menyuruh melupakan dan melalaikan masalah kekuatan material (kebendaan). Al-Quran telah menunjukkan bahawa besi itu sebagai suatu sumber kekuatan dan mempunyai berbagai-bagai manfaat di dalam kehidupan manusia. Al-Quran telah menjadikan besi sebagai pemberian Allah SWT kepada manusia sebagaimana pemberian kitab sebagai hidayat (petunjuk) bagi mereka. Allah telah berfirman di dalam Al-Quran Surah Al-Hadid Ayat : 25 yang bermaksud:-
“Sesungguhnya kami telah mengutuskan Rasul-Rasul Kami dengan membawa bukti-bukti yang nyata dan telah kami turunkan bersama mereka Al-Kitab dan neraca (keadilan), supaya manusia dapat melaksanakan keadilan. Dan kami ciptakan besi yang padanya terdapat kekuatan yang hebat dan berbagai manfaat bagi manusia (supaya mereka menggunakan besi itu) dan supaya Allah mengetahui siapa yang menolong (agamanya) dan Rasul-Rasul-Nya, padahal Allah tidak dilihatnya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Maha Perkasa.”

Dakwah Islam juga mengajak umat manusia untuk menjauhkan diri daripada sikap melampau dan sewenang-wenang serta sikap permusuhan dengan penggunaan benda-benda. Sikap melampau kadang-kadang terlihat di dalam penggunaan harta benda secara berlebih-lebih, iaitu melaksanakan perbuatan keji dan menggunakan untuk menyekutukan Allah s.w.t.
Oleh sebab itu, Al-Quran melarang keras sikap berlebih-lebih di dalam menikmati nikmat-Nya dan bersenang-senang dengan harta benda seperti firman-Nya di dalam Al-Quran Surah Al-A’raf Ayat: 31 yang bermaksud:-
“Hai anak Adam, Pakailah pakaian yang indah pada setiap memasuki masjid, makan dan minumlah dan janganlah berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan.”

Al-Quran telah melarang secara langsung terhadap perbuatan kotor dan keji khususnya jenayah sosial seperti zina, mencuri, pembunuhan, kezaliman, pembunuhan dan sebagainya.
Firman Allah s.w.t. di dalam Al-Quran Surah Al-A’raf Ayat : 33 yang bermaksud:-
“Katakanlah: Tuhanku hanya mengharamkan perbuatan yang keji, baik yang nampak ataupun yang tersembunyi dan perbuatan dosa, melanggar hak manusia tanpa alasan yang benar.”

Allah telah melarang perbuatan menyekutukan-Nya sebagaimana lanjutan ayat tersebut di atas, dalam firman-Nya dalam surah dan ayat yang sama yang bermaksud:-
“….mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang Allah tidak menurunkan hujjah untuk itu dan mengada-ada terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui.”

Sesiapa yang memahami risalah Tuhan kepada manusia di muka bumi ini adalah mengajak manusia menjauhi kemewahan hidup manusia (mengumpul kekayaan dunia sehingga lupa diri dan lupa Allah), juga tidak menyatakan bahawa harta benda itu adalah najis yang patut dijauhi. Jika ada yang bersikap begitu, bererti salah faham terhadap tuntutan risalah ketuhanan.

Adapun panduan risalah ketuhanan kepada manusia ialah sebagai berikut:-

1. Menjauhkan diri dari sikap melampau dan berlebih-lebihan yakni pemborosan terhadap penggunaan harta benda. Sebaliknya, kebakhilan yang amat sangat atas alasan menjimatkan belanja juga adalah di cela.
2. Menjauhkan diri secara langsung daripada perbuatan keji dan zalim melalui kekuatan benda seperti mengeluarkan perbelanjaan untuk pesta-pesta zina dan kemungkaran-kemungkaran yang lain, mengupah orang untuk merosakkan harta, diri atau keluarga orang lain dan memberi rasuah untuk mendapatkan kepentingan-kepentingan tertentu.
3. Menjauhkan diri daripada perbuatan menyengutukan Allah.
4. Membuka dan melapangkan jalan seluas-luasnya untuk kepentingan manusia keseluruhannya dan memupuk nilai-nilai kemanusiaan di dalam hubungan antara individu dengan yang lain tanpa berasaskan ikatan kebendaan.

Monday, October 22, 2007

Rumah Terbuka Idul Fitri PAS Merbok

Majlis Rumah Terbuka Idul Fitri PAS Kawasan Merbok yang di adakan semalam menerima kunjungan lebih seribu ahli dan penyokong dari seluruh kawasan. Sambutan rumah terbuka ini merupakan gabungan anjuran PAS Kawasan dan Dewan Pemuda dan Muslimat yang dahulunya dibuat berasingan.
Pelbagai juadah disediakan seperti ketupat rendang, kuih muih, sate, laksa, bihun sup, mee kari dan rojak yang turut disediakan oleh cawangan-cawangan mengikut pembahagian kumpulan.

Program yang diadakan di Markaz PAS Kawasan Merbok (PUTIM) itu turut diserikan dengan kehadiraan rombongan Badan Perhubungai PAS Kedah diketuai YB Pesuruhjaya Ustaz Azizan Razak, TPJ Ustaz Hassan Razak dan Setiausaha Hj Yusuf Hussain. Ustaz Azizan yang beberapa kali menyebut bahawa kehadiran kali ini adalah ramai dan amat menggalakkan.



Dewan PUTIM penuh sesak dengan pengunjung yang beratur mengambil hidangan yang ditempatkan dikaunter ditengah-tengah dewan. Tiga buah khemah turut dipasang diluar dewan bagi menampung kehadiran pengunjung yang datang tidak putus-putus walaupun hujan turun dengan lebat.

Dalam majlis itu juga golongan kanak-kanak turut dirai dengan pemberian duit raya.



Majlis yang selesai sekitar jam 5.30 petang turut dikunjungi oleh ahli dan pemimpin PAS dari beberapa kawasan berdekatan.

Thursday, October 11, 2007

Sumbangan Idul Fitri di Hospital Sultan Abdul Halim

Dewan Pemuda PAS Kawasan Merbok dengan kerjasama Yayasan Amal Malaysia telah mengadakan program sumbangan idul fitri kepada pesakit dan kakitangan wad di Hospital Sultan Abdul Halim, Sg Petani. Sebanyak 250 bungkusan kueh raya diedarkan terus ke wad-wad kanak-kanak dan wad sakit puan. Program yang julung kali diadakan ini turut disertai YDP PAS Kawasan Merbok dan rombongan Dewan Muslimat PAS Kawasan Merbok. Pihak hospital telah memberikan kerjasama yang amat baik dan membantu melancarkan penyerahan sumbangan di dalam wad. Turut sama mengiringi rombongan DPPKM ialah Timbalan Pengarah Hospital, Dr Sharif. Ketua Pemuda Kedah Ustaz Musoddak Ahmad yang sempat hadir menyampaikan penghargaan atas kesudian pihak hospital memberi kebenaran kepada Dewan Pemuda untuk memberi sumbangan.

Friday, September 28, 2007

Kisah Qarun

Peringatan Terhadap Golongan Yang Gilakan Dunia (Bahagian Ketiga)

Oleh : Abu Yusri

Allah s.w.t. telah berfirman di dalam Al-Quran Surah Al-Qasas Ayat : 79 yang bermaksud:-
“Maka keluarlah Qarun kepada kaumnya dalam kemegahannya. Berkatalah orang-orang yang menghendaki kehidupan dunia: ‘Moga-moga kiranya kita mempunyai seperti apa yang telah diberikan kepada Qarun; sesungguhnya ia benar-benar mempunyai keberuntungan yang besar.”
Pernah juga Qarun keluar ke tempat-tempat perhimpunan ramai dengan membentangkan dirinya, cara-cara kemegahan dan kekayaannya dengan menghiasi dirinya dengan hiasan yang indah permai dan menzahirkan perasaan sombong dan bongkak. Beliau keluar diiringi pegawai-pegawainya, hamba-hamba sahayanya dan inang-inang pengasuhnya untuk memperlihatkan kebesarannya. Keadaannya sama dengan seorang penyanyi pop terkenal antarabangsa, Michael Jackson yang apabila setiap kali ia keluar dengan pakaian serba cantik dan lengkap dengan sulaman benang-benang emas pada bajunya, ia akan ditemani oleh hampir 20 atau 30 orang pengawal peribadinya. Pada zahirnya nampak segak tetapi beliau merupakan seorang yang mempunyai banyak tekanan jiwa. Akhirnya dia telah menzalimi dirinya sendiri dengan diseret ke mahkamah kerana menghadapi berbagai-bagai tuduhan salah laku seks, terutama sekali meliwat kanak-kanak.
Kebanyakan kaum Bani Israil akan tercengang dengan kehebatan Qarun. Mereka turut tertipu dan terfitnah dalam mencari harta benda dengan tamak seperti apa yang telah dilakukan oleh Qarun. Mereka tidak mahu berfikir tentang kewajipan hidup di dunia dalam segala perkara saperti hak ugama, ekonomi, kemasyarakatan, akhlak, fakir miskin dan kaum yang melarat. Mereka berkata : “Wahai, apakah kiranya didatangkan bagi kami sebagaimana yang didatangkan kepada Qarun? Sesungguhnya dia mendapat habuan yang sangat besar.”
Mereka pandang bahawa harta benda yang banyak itu sebagai pangkal kebahagiaan di dalam dunia ini. Mereka tidak mahu menghiraukan kepada perkara-perkara yang lain untuk kebaikan manusia kecuali mengumpul harta. Mereka tidak lagi berikhtiar untuk mencari kesempurnaan agama, jiwa dan budi pekerti. Amalan-amalan inilah yang telah dicela oleh para-para hukamak dan golongan cerdik pandai daripada kaum Bani Israil. Mereka menasihatkan kepada kaum yang tamak haloba ini sepertimana firman Allah di dalam Surah Al-Qasas Ayat : 80 yang bermaksud:- “Kecelakaanlah bagi kamu ( pada mengumpul harta benda yang tidak ada tujuan itu ). Oleh itu, ingatlah bahawa balasan yang baik dan pahala dari Allah itulah yang sebaik-baiknya bagi orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan tidak diperolehi pahala itu kecuali oleh orang-orang yang sabar. ”
Dakwah Islam mengajak kita kepada nilai kemanusiaan yang tinggi dan tidak pernah terkandung di dalam ajaran itu supaya menghilangkan atau menghapuskan sama sekali segi kebendaan. Tidak bermakna juga menghapuskan keghairahan mengumpulkan harta benda dan membelakangkannya.
Islam menegaskan dan menetapkan bahawa, harta benda itu ialah perhiasan bagi manusia di dalam kehidupan dunia ini. Menggunakan harta benda itu dibolehkan bagi sesiapa saja umat Islam di dunia ini. Dalam hal ini, Allah mencabar sesiapa sahaja yang berani mengharamkan mata benda seperti firman-Nya di dalam Al-Quran Surah Al-A’raf Ayat : 28 yang bermaksud:-
“Katakanlah, siapa yang mengharamkan perhiasan daripada Allah yang telah dikeluarkan-Nya untuk hamba-Nya, dan ( siapa pula yang mengharamkan ) rezeki yang baik? Katakan: Semua itu ( disediakan ) bagi orang-orang yang beriman dalam kehidupan dunia, khusus ( untuk mereka sahaja ) di hari Kiamat. Demikianlah kami jelaskan ayat-ayat itu bagi orang yang mengetahui.”

Wednesday, September 26, 2007

Ini Bukan Budaya Kita

INI MEMANG BUKAN BUDAYA KITA!!


Tau dak tok imam hadhari ni tengah buat apa?

NI BUKAN BUDAYA KITA!


NI DIA BUAT APA PULAK?
INI BUKAN BUDAYA KITA!

Kawan ni peshen apa pulak dah
Budaya kitakah ini ?


Ni lagi sempoi kan, Budaya mana pulak?

Hah! yang ni budaya menatang mana?

yang ni pun menatang jugak


yang ni baik punya?


Kalau jumpa ulag dengan dia nak sapu hak mana dulu?

Hemmm semua ni budaya kita kah?




Sunday, September 23, 2007

Hadiah 50 tahun Merdeka

TAHNIAH!!

Sempena 50 Tahun Kemerdekaan Malaysia, inilah hadiah istimewa buat rakyat

Sunday, September 16, 2007

Sumbangan Ramadhan

40 hamper berupa beras, gula dan beberapa barangan keperluan lain diedarkan ke seluruh kawasan Merbok kelmarin. Alhamdulillah hasil sumbangan beberapa orang yang prihatin dapat juga program ini dilaksanakan.
Konvoi beberapa buah kenderaan terdiri daripada 11 orang AJK menjelajah seluruh kawasan Merbok bermula 8.30 pagi dan berakhir jam 3.00 petang dikepalai oleh ketua pemuda sendiri Ust Zahir Ghazali.
Rombongan kami juga disertai Timb YDP PAS Kawasan Merbok, Tokoh Sukarelawan Dr Hamdan Mohamed Khalib.
Semua sumbangan disampaikan kepada penerima yang kebanyakannya adalah fakir miskin, warga emas dan amilin parti terus ke rumah mereka.
Selain itu mangsa banjir kilat di Amanjaya juga tidak kami lupakan.

Wednesday, September 12, 2007

Tragedi Batu Buruk : Kenyataan Media BERSIH



Oleh

Badan Gabungan Tuntutan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih)

1) Pada 8 September 2007, Badan Gabungan Tuntutan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) yang menggabungkan parti-parti politik dan NGO merancang untuk mengadakan majlis perhimpuan aman berupa road show untuk menuntut pilihan raya yang bersih dan adil di Batu Buruk, Kuala Terengganu.

2) Pihak penganjur telah membuat permohonan permit polis sebagaimana yang sewajarnya namun permit tidak dikeluarkan kepada pihak penganjur walaupun rayuan telah dibuat.

3) Pihak penganjur telah mendirikan pentas program namun pada jam 5 petang polis telah menceroboh masuk ke dalam kawasan rumah yang digunakan pihak penganjur dan merobohkan pentas itu tanpa keizinan tuan rumah.

4) Polis kemudiannya membuat sekatan jalan dan halangan beberapa kilometer dari tempat majlis hendak diadakan agar orang ramai tidak masuk ke kawasan itu.

5) Pada sebelah malamnya, kira-kira jam 9.40 malam, para pemimpin BERSIH termasuk Dato’ Mustafa Ali telah dihalang dari masuk ke kawasan majlis itu. Mereka termasuklah Dr Syed Azman Syed Ahmad (wakil BERSIH), Haji Muhamad Sabu (wakil PAS), Tan Sri Khalid Ibrahim (wakil PKR), YB Leong Ngah Ngah (wakil DAP) dan Haji Azmi Hamid (Teras).

6) Perbincangan dibuat antara mereka dan polis namun program itu tidak dibenarkan untuk diadakan.

7) Ekoran dari itu, ketegangan telah timbul antara polis dan orang ramai yang berhimpun. Kemudiannya FRU mula menembak water canon dan gas pemedih mata ke arah orang awam secara membabibuta. Ia berterusan hingga jam 1.30 pagi.

8) Salah seorang anggota polis yang tidak beruniform didapati telah melepaskan beberapa das tembakan di tengah-tengah orang awam yang berhimpun secara aman. Ia telah terkena kepada seorang awam bernama Suwandi Abdul Ghani, 37, dan menembusi paru-parunya, Seorang lagi, Muhamad Azman Aziz, 21, telah terkena pada lehernya. Sehingga kini, Suwandi telah dipindahkan ke Hospital Kubang Kerian (dari Hospital Kuala Terengganu) untuk menerima rawatan lanjut.

9) Berpuluh-puluh orang awam telah tercedera dan empat dari mereka parah.

10) 23 orang dari orang awam telah ditangkap termasuk tiga wartawan akhbar tempatan. Dua dari mereka telah ditahan reman.

11) Ekoran huruhara ini, pelbagai kerosakan berlaku kepada harta awam. Ia hanya reda selepas polis meninggalkan kawasan ini kira-kira jam 1.30 pagi.

Kami dengan ini berpendirian:-

1) Peristiwa ini berlaku selepas polis melakukan provokasi dan bertindak secara tidak profesional dengan menembak gas pemedih mata dan memancut air ke atas orang ramai yang sedang beracun.

2) Bagi menghormati keputusan polis, pihak penganjur tidak bercadang untuk meneruskan program ceramah pada malam itu dan pimpinan yang hadir sedang menyelaraskan pembatalan itu dengan pihak tuan rumah dan petugas. Pihak penganjur juga telah memaklumkan kepada polis, majlis tidak akan diteruskan. Namun provokasi yang berterusan telah dilakukan oleh pihak polis.

3) Program Bersih yang dianjurkan pada malam itu bertujuan mengajak rakyat menuntut dan memahami hak mereka dalam sebuah negara demokrasi untuk mendapatkan pilihan raya yang adil dan bersih. Antara tuntutan Bersih adalah penggunaan dakwat kekal, pembersihan daftar pemilih, menghapuskan undi pos dan menjamin media yang adil dan tidak berpihak.

4) Malangnya, polis telah digunakan untuk menyekat program bagi menyedarkan rakyat tentang hak mereka dalam sebuah negara demokrasi padahal polis sepatutnya menjalankan tugas untuk menurunkan kadar jenayah yang begitu tinggi sekarang ini dan menjadi masalah sebenar kepada rakyat sekarang.

5) Yang malang lagi, ada polis telah menggunakan peluru hidup dalam mengendalikan perhimpunan aman sebegini. Penggunaan peluru hidup dalam mengendalikan program sebegini adalah tidak berasas dan sangat dikesali.

6) Bagi kami polis telah gagal mengendalikan perhimpunan tersebut berdasarkan prosedur undang-undang polis sendiri. Antaranya tiada pengumuman meminta orang ramai bersurai.

Kami dengan ini menuntut:

1) Penubuhan Suruhanjaya Diraja Bebas untuk menyiasat apa sebenarnya yang berlaku di Batu Buruk pada 8 September.

2) Penjelasan Menteri Keselamatan Dalam Negeri yang juga Perdana Menteri serta Ketua Polis Negara terhadap penggunaan peluru hidup dalam mana-mana perhimpunan aman sebegini.

3) Segala perhimpunan aman yang dianjurkan oleh mana-mana badan yang sah tidak memerlukan permit polis dan mendapat kerjasama sepenuhnya dari pihak polis.

4) Polis tidak lagi diperalatkan oleh Umno/BN untuk kepentingan politik murahan mereka.

5) Menteri Besar Terengganu Dato’ Seri Idris Jusoh selaku Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan Negeri agar bertanggungjawab sepenuhnya dalam kejadian ini.

Maka kami yang mewakili BERSIH sekali lagi menegaskan pendirian bahawa kami terus komited memperjuangkan tuntutan untuk mendapatkan demokrasi dan pilihan raya yang adil secara aman di negara Malaysia yang tercinta ini.

Pada 9 September 2007

Thursday, August 30, 2007

Wednesday, August 29, 2007

Sekular vs Bukan Sekular?


Gambar di sebelah adalah pemimpin Islam yang bercita-cita untuk menegakkan syiar Islam dalam negara yang begitu sayangkan taraf sekular yang dimiliki sejak 1943 dulu. Orang Islam sendiri di sana lebih sayangkan title sekular dan mengaku sebagai sebahagian negara barat begitu takut dengan imej Islam. Tetapi inilah imej pemimpin yang dipilih majoriti rakyat. Lihatlah ‘First Lady’nya yang patuh mengamalkan ajaran Islam.
Kita sendiri takut dengan kerisauan rakyat Turki yang takut negara mereka menjadi Islam. Dalam wawancara yang disiarkan di televisyen saya tertarik dengan seorang wanita yang berkata “kami belum pernah melihat Hayrunisa (isteri Abdullah Gul) bercakar di tempat awam atau majlis kerajaan, tetapi jika kemodenan yang dimahukan oleh rakyat dapat dituruti, mereka rasa tudung dikepalanya seolah-olah tiada”.
Teringat pula saya pada kisah orang PAS Sungai Pial yang takut diketahui orang yang dia orang PAS hingga sanggup tidak menjemput jiran dekat yang orang tempatan kenali sebagai aktivis PAS ke majlis kenduri di rumahnya.


..dan bandingkan pula dengan gambar dibawah!




Apa yang boleh kita komen bila Pak Lah sendiri keliru dengan taraf Malaysia sebagai negara Islam, Islam Hadhari, Sekular, Islam tapi mengamalkan undang-undang sekular atau bukan negara sekular tapi mengamalkan fahaman sekular?
Lihat sendiri lah Pak Lah dan Jeane Danker

Tuesday, August 28, 2007

UNDANG-UNDANG SYARIAH PATUT GANTIKAN COMMON LAW

Ketua Hakim Negara, Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim mencadangkan supaya undang-undang syariah menggantikan common law Inggeris.

Ketua hakim negara juga percaya bahawa seksyen 3 dan 5 Akta Undang-undang Sivil 1956 perlu dipinda kerana ia memberi laluan kepada undang-undang Inggeris, kesaksamaan dan statut ke dalam undang-undang Malaysia.

Ahmad Fairuz dilaporkan berkata seksyen 3 akta berkenaan memberi laluan kepada mahkamah negara ini untuk mengetepikan Common Law Inggeris, jika terdapat undang-undang tempatan.

Sebaliknya, kata Ketua Hakim Negara itu, mungkin sudah tiba masanya untuk memartabatkan undang-undang Islam bukan sahaja dalam perundangan negara tetapi juga perundangan antarabangsa.

Sunday, August 26, 2007

RM1.13 JUTA DUIT RAKYAT LEBUR

Tahukah anda berapakah kos yang dibelanjakan untuk memilih calon angkasawan negara?

Kosnya mencecah RM1.13 juta.

Manakala kerajaan Rusia akan membiayai kos latihan dua calon yang telah terpilih dan kos penghantaran seorang angkasawan pertama dari negara ini.

Menurut laporan Bernama, kos tersebut dinyatakan oleh Setiausaha Parlimen Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Prof Dr Ruddin Ab Ghani di Dewan Rakyat.

Katanya, usaha itu merupakan hasil perundingan perjanjian timbal balik pembelian pesawat pejuang Sukhoi-30 MKM antara kerajaan Malaysia dan Rusia.

Dr Rudin menjawab soalan Shim Paw Fatt (BN-Tawau) yang meminta kementerian menjelaskan perbelanjaan kerajaan dalam proses pemilihan, latihan dan penghantaran angkasawan negara ke Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS) Oktober ini.

Dr Ruddin juga berkata angkasawan negara ke ISS juga, antara lain, akan menjalankan penyelidikan mengenai tindak balas sel barah terhadap rawatan termasuk radiasi.

Mengenai sama ada program angkasawan negara akan diteruskan, beliau berkata, Malaysia bersedia menerima jemputan untuk menyertai misi ke stesen ISS pada masa depan jika ada pihak mencadangkan.

Thursday, August 16, 2007

Kisah Qarun

Peringatan Kepada Golongan Yang Gilakan Dunia (Bahagian: Kedua)

Oleh Abu Yusri

Allah s.w.t. telah berfirman di dalam Al-Quran Surah Al-Qassas Ayat : 77 yang bermaksud:-
“Dan carilah pada apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu (kebahagiaan) negeri akhirat, dan janganlah kamu melupakan bahagianmu dari (kenikmatan) duniawi dan berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu dan janganlah kamu berbuat kerosakkan di (muka) bumi. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakkan.”

Orang-orang Bani Israil pernah menasihati Qarun supaya ia segera mendermakan sebahagian hartanya sebagai amanah Tuhan yang tergenggam di tangannya untuk melaksanakan amal-amal kebajikan yang akan mencapai keredhoan Allah dan kebahagiaan di akhirat. Selepas itu, janganlah dilupakan hak kepentingan didunia dalam hal kebersihan agamanya.

Banyak orang agak keliru dengan tafsiran ayat ini semenjak pihak-pihak tertentu memperkenalkan konsep baru dalam kefahaman Islam yang mengatakan bahawa akhirat hendaklah dituntut tetapi janganlah lupakan bahagian kita di dunia seperti bekerja dan mencari wang yang banyak, menjadi kaya dan membina negara. Kalau diikut kitab-kitab tafsir dengan terjemahannya yang amanah, (mengikut bahasa Melayu zaman dahulu yang jelas) ayat ini ditafsirkan begini:-
“Tuntutilah olehmu pada barang yang dikurniakan Allah akan engkau (daripada harta kekayaan) untuk menyelamatkan engkau dengannya pada negeri Akhirat (yakni membelanjakan harta pada jalan Allah) dan tetapi jangan pula engkau lupa pada mencapai kewajipan hidupmu didunia (daripada ketinggian dan kemuliaan di dunia yang diredhoi Allah - Yakni beriman dan mengamalkan cara hidup Islam) kerana dengan harta kekayaan juga perlunya untuk menyokong dan memajukan dalam urusan dunia yang dengannya tercipta nikmat Ilahi di negeri Akhirat (iaitu keimanan yang dibentuk akan mendorongi ia untuk memajukan dunia mengikut acuan Islam, bukan mencari harta untuk menjadi kaya supaya boleh berlagak dengan kemewahan). Oleh itu, segala usaha untuk dunia atau Akhirat adalah untuk kepentingan Akhirat, bukan berusaha dengan urusan dunia untuk kepentingan dunia sahaja dan berusaha dengan urusan Akhirat untuk akhirat sahaja. Itu fahaman Yahudi dari zaman Nabi Isa a.s. sehingga sekarang dan fahaman ini telah menimbulkan amalan mereka yang masyhur iaitu memisahkan agama dengan pentadbiran negara.

Firman Allah s.w.t. di dalam Surah Al-Qasas Ayat : 78 bermaksud:-
“Qarun berkata : ‘Sesungguhnya aku hanya diberi harta itu kerana ilmu yang ada padaku.’ Dan apakah Allah tidak mengetahui, bahawasanya Allah sungguh telah membinasakan umat-umat sebelumnya yang lebih kuat daripadanya, dan lebih banyak mengumpulkan harta? Dan tidaklah perlu ditanya kepada orang-orang yang berdosa itu tentang dosa-dosa mereka.”
Qarun juga telah diperingatkan bahawa selain daripada menginfaqkan sebahagian hartanya kejalan Allah s.w.t., dia hendaklah menginsafi bahawa harta banyak yang dikurniakan kepadanya ialah dari bekas-bekas nikmat Allah. Nikmat-nikmat ini sepatutnya tidak dilupakan sehingga ia melalaikan daripada membuat jasa kebaikan terhadap masyarakat umum terutama kepada fakir miskin daripada kalangan hamba-hamba Allah yang wajib diberi pertolongan oleh orang-orang yang berharta. Akan tetapi, segala teguran dan nasihat dari kaumnya tidak masuk langsung ke telinganya dan hatinya terkunci daripada segala ajaran-ajaran mereka. Malah ia sendiri mengatakan kepada kaumnya bahawa harta yang ada disisinya datang dari kepandaiannya sendiri. Banyak kerajaan-kerajaan yang angkuh mempunyai pendirian begitu. Mereka berkempen semasa pilihanraya supaya mereka dipilih semula sebab rakyat boleh melihat dan menilai betapa hebatnya mereka membangunkan negara. Sedikitpun mereka tidak menyandarkan kejayaan dan kemajuan mereka kepada nikmat yang telah dikurniakan oleh Allah s.w.t. Berapa banyak negara yang mempunyai ahli-ahli dalam pembangunan negara tetapi oleh kerana mereka tidak dikurniakan rezeki oleh Allah, negara mereka masih mundur dan rakyat menderita. Mereka (kerajaan-kerajaan yang maju ini) tidak sedar bahawa Allah boleh mencabut semula segala nikmat pembangunan yang mereka ada sehingga negara mereka menjadi padang jarak padang tekukur.

Ahli-ahli tafsir berkata sebabnya Qarun menjadi kaya ialah kerana beliau mengetahui ilmu kimia. Beliau dapat mencipta ubat-ubatan kimia (chemical) yang apabila dicampur ubat itu dengan yang ini dan dituangkan ke atas logam yang rendah mutunya atau ke atas besi buruk, logam itu akan bertukar menjadi emas dan perak yang mempunyai nilai yang tinggi. Dengan cara begitu, sekejap masa sahaja ia boleh mengumpulkan harta yang banyak dari emas dan perak sehingga menjadi hartawan yang masyhur. Tetapi ia lupa bahawa emas dan perak itu tidak dapat memberikannya kebahagiaan yang mutlak dan dapat mencapai keredhoan Allah. Sejarah telah menunjukkan bahawa kaum-kaum yang terdahulu daripadanya yang lebih kaya dan gagah telah dibinasakan oleh Allah dan diazabkan mereka sampai hari Kiamat.

(Bersambung)

Monday, August 13, 2007

Ni Lah Rupa Pengundi Kawasan Zam


Tengoklah rumah seorang penduduk di Kg Kuala Sin yang berada dalam kawasan Parlimen paling selamat. Pasti kita tertanya-tanya, kenapa masih ada orang yang susah sedemikian rupa. Inilah kesan apabila wakil rakyat rasa tak payah buat apa pun mesti menang. Kalau nak tahu, pemimpin umno merbok hanya berebut untuk jawatan di peringkat bahagian dan bila dah ada kedudukan, kerusi terjamin dengan pengundi tersedia. Tentulah sekelompok melayu umno di peringkat bahagian telah dapat 'menikmati' kemajuan dan kesenangan, bai rakyay dihujung-hujung seperti Kuala Sin, Tanjung Dawai, apa cerita

Sunday, August 12, 2007

Program Tautan Kasih



Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan telah mengadakan program bersama cawangan Kuala Sin sabtu lalu dan mendapat sambutan menggalakan. Dengan kerjasama Dr Hamdan yang bermurah hati memberi perkhidmatan kesihatan dan ubat free dan para dermawan yang menyumbang sedikit barangan keperluan, program yang diberi nama Tautan Kasih ini berjalan lancar dengan dibantu petugas cawangan. Sebilangan pengunjung yang menjenguk kaunter perubatan yang dibuka dihalaman rumah Abang Lah depan Sekolah Kebangsaan Kuala Sin adalah dari kalangan penyokong umno. Alhamdulillah, walau pun masih perlu sesuatu untuk dekati mereka ini namun keperihatinan yang cuba ditunjukkan berjaya menggerakkan mereka kerana mereka percaya kita ikhlas.

Sekilo beras, gula, kopi dan biskut sudah cukup untuk kita saksikan lelehan terharu pada mata penerima sumbangan. Semua sumbangan tersebut disampaikan kepada penerima yang kebanyakannya memang susah dan miskin serta ibutunggal terus ke setiap rumah mereka dengan pertolongan beberapa pemuda cawangan. Perasaan puas membuat kerja amal seperti, Allah jelmakan dalam terus di dalam hati dan ini memberi semangat untuk terus melaksanakan kerja kebajikan.

Jumpa lagi di Tanjung Dawai.

Tuesday, August 7, 2007

Pengalaman Baru Pemuda


Jam menunjukkan hampir pukul 4.50petang dan kami bersama beberapa orang pemuda Merbok baru tiba di perkarangan SP Plaza di bandar Sungai Petani. "Ahh, dah ada orang mai dah". Kelihatan kebanyakan kereta di kawasan parking dah terselit risalah tersebut pada wiper. Kami mengambil keputusan untuk terus ke masjid Muzafar Shah untuk bersolat asar dan akan meneruskan misi ini di kawasan Taman Jublee Perak bersebelahan masjid.
Selesai solat kami berpecah beberapa kumpulan dan beberapa orang jemaah yang singgah bersolat sempat kami hulurkan risalah tersebut. Kami menuju ke kawasan taman dengan hati berdebar kerana kami belum tahu respon orang di sana. Nampaknya kawasan food court di situ pun telah diserbu pemuda sebelum kami dan kami dapat melihat kebanyakan pengunjung memegang risalah tersebut.
Apalagi kami teruskan juga menemumi pengunjung di dalam taman dari makcik-pakcik dan abang-kakak hinggalah kepada kumpulan remaja hip hop semua menerima pemberian kami. Yang melucukan hampir berpuluh pasangan remaja yang terkejut disapa dua tiga pemuda berkopiah dan dengan baju yang tertera perkataan DUTA. Banyak reaksi sepontan mereka yang kami sendiri seronok melihatnya.

Bagi pemuda yang kali pertama menyertai program edaran risalah, tentu dapat merasai pengalaman baru menyampaikan risalah Pas kepada orang ramai. Dari pengamatan penulis ada yang tak dapat menyembunyikan perasaan marah apabila risalah yang dihulur enggan diterima dan dibuang oleh orang ramai.

Sunday, August 5, 2007

i5K: Tahniah Merbok!

Ijtimak 5000 Pemuda Kedah yang berlangsung di dataran Kompleks PAS kedah Batu 9
semalam berjaya mencapai sasaran apabila kesemua 15 kawasan seluruh negeri Kedah menghantar kontinjen pemuda masing2. Program yang diisi dengan solat hajat bersama Tuan Guru Hj Salleh Musa di dalam Dewan Dato' Fazil Noor dan amanat pimpinan Negeri, Pemuda dan Pusat itu turut dihadiri oluh Timbalan Presiden , Naib Presiden, ketua Pemuda Pusat, Pesuruhjaya Negeri dan semua kepimpinan pemuda negeri.
Pada sebelah petangnya semua peserta Ijtimak dikerah ke beberapa kawasan untuk program mesra rakyat seperti di tempat2 tumpuan di bandaraya Alor Star, Kuala Kedah, Pendang, Guar Cempedak dan Bandar Sungai Petani. Lebih 30000 risalah diedarkan kepada orang ramai disemua lokasi.



Friday, July 20, 2007

Sibuk, Takdan, Baloq & 'Tufur'

Bulan tujuh ni memang musin kacangla. Dah bahagi 5 kumpulan nak ronda 9 cawangan setiap kumpulan. 350 orang, 320 helai T Shirt i5K,50 buku kupon 'Tapak'. Semua orang sibuk sungguh. Sahabat saya Shah lagila takdan, apa lagi dia memang selalupun tak dan. Bila dah bahagi kumpulan dan dapat cawangan2 yang setengahnya seperti nak cari fossil punya susah dan takdak pemuda. Lalu macam2 alasan yang bombastic dicipta antaranya musim2 buah ni kalutla sikit, maklumla setahun sekali. Bagi belah Pengkalan Kakap, Simpang 3 Pasir, Jilid, hah! padi dah ranum mana dan nak tinggai
Tapi ada juga yang menonjol, banyak juga cawangan yang rasanya boleh buat 'come back'. Bagi ajk juga dah nampak banyak yang makin tunjukkan 'kemetot' mereka walaupun rata-rata kalau dalam perkhidmatan awam belum 'sah jawatan'.
Tapi tula bila kita fikirkan kuantitilah segala yang menentukan kejayaan kita, akan muncullah rasa baloq dan lebih teruk lagi kalau penyakit 'tufur' yang berjangkit

Monday, June 18, 2007

Geng Seluaq Londeh Penjenayah

Di Lousiana Amerika Syarikat, akan dikuatkuasakan undang undang bagi pemakai seluar londeh yang diisytiharkan sebagai penjenayah dan boleh didenda US$500(RM1770) dan penjara 6 bulan jika mengulangi kesalahan. Kalau di US pun orang dah meluat, kita sini mungkin masih belum puas tengok, sebab tu tak ada siapa peduli.
Trend pemakaian seluar hingga menampakkan seluar dalam dan sesetengahnya sampai lurah sekali memang amat menjengkelkan. Walaupun kebanyakan pengamal fesyen itu kini dikalangan belai dan remaja, jika tak dibendung ia akan merawit sampai ke orang tua bangka sedikit masa lagi.
Cubala kalau berani tegur yang perempuan yang kecik-kecik nescaya dia dengan selamba jawab “biaq pila, bukan buleh ambik”. Sapa yang akan sakit hati. Inilah bahananya kalau pihak berkuasa anggap perkara seperti ini sebagai masalah terpencil dan tak anggap sebagai pemangkin gejala sosial.

Sunday, June 17, 2007

Sukan PASTI Merbok Meriah




PASTI Kawasan Merbok telah mengadakan hari Keluarga dan Sukan PASTI 2007 di padang awam Taman Malinja, Semeling 16 Jun lalu. Lebih 300 orang terdiri dari pelajar, guru, waris dan penduduk setempat hadir bermula jam lapan pagi lagi. Hampir semua PASTI dalam kawasan Merbok turut serta mengambil bahagian dalam beberapa acara menarik yang diadakan antaranya lumba lari 50 meter, beberapa acara sukaneka, bola sepak dan acara lazim bagi kanak-kanak, mewarna. Para guru dan waris pelajar juga ‘sporting’ sekali turut menyertai acara yang disediakan.
Cuaca mendung pagi hari sabtu itu amat membantu melancarkan program tahunan yang diadakan khas untuk warga PASTI.
Program dimulakan dengan perbarisan pelajar dari setiap PASTI yang mengambil bahagian diikuti bacaan ikrar dan perasmian yang telah disempurnakan oleh Ustazah Basariah Md Yassin, Ketua Muslimat PAS Kawasan Merbok.
PASTI Kawasan Merbok mengucapkan tahniah dan syabas kepada semua yang mengambil bahagian dan menang. Juga penghargaan diberikan kepada PAS Cawangan dan Pemuda Cawangan Taman Malinja yang bertungkus lumus menyediakan tempat dan makanan kepada semua.