Sunday, April 29, 2007

Alasan Boikot Pilihanraya dijawab di Ijok


Umum telah mengetahui bahawa calon PKR Tan Sri Khalid Ibrahim, telah tewas kepada cikgu hindu yang mentah terang tang tang dengan majority 1850 undi. Semua orang juga telah tahu MIC telah mengalahkan umno mentah-mentah. Namun kita telah berusaha sedaya upaya membantu calon rakan parti kita PKR untuk menghadapi bala tentera BN dan kerajaan. Media pula nampaknya terlebih-lebih kali ini lebih dari biasa. Geng samseng BN jangan cakapla, memang dari dulu, kini dan selamanya samseng.
SPR pula terus memainkan peranannya sebagai sebuah suruhan buatapasaja, janji BN terus berjaya. Najib yang bertindak sebagai ketua bala tentera BN memang bergaya masuk kawasan Ijok sebagai ‘TPM’ dan janganla dok kata dia salahguna kedudukan atau harta kerajaan. Dari dulu lagi kita dengar, pemimpin kerajaan = BN=umno= tak ada yang salah. Maka ramaila pakcik makcik pakat mencium pemimpin tak tau malu ini. Menantu Pak Lah memang dah sah kutu ‘berehaak’, kalau kita nak tunggu kat tv atau akhbar maka tak akan nampak wajah sebenar Naib Ketua Pemuda Umno ini.
Dalam TV semalam kita dapat lihat seorang lelaki yang perawatakannya gagah meronta-ronta agar dilepaskan oleh polis yang mengawal keadaan supaya dapat terus menyerang musuh yang buat hal menyekat kenderaan rombongan TPM dan bas yang didakwa hantu dari Perlis. Nampak gaya macam dok mengacah main ‘toi’ saja, beringat sikit bang ooi, dah kebal sangatkah kita tu?. Di satu sudut lagi puak-puak keling dok gelak tengok kelaku orang melayu yang bergaduh demi seorang cikgu hindu.
Dibeberapa tempat sepanjang tempoh kempen pilihanraya kecil Ijok, tentera kepala merah dan yang beruniform biru gelap lengkap dengan perisai dan water cannon telah berjaya mematahkan gerakan Barisan Alternatif yang berusaha mengadakan program berkempen untuk memenangkan calon PKR. Kalau kita buat ceramah di premis sendiri dikata mengganggu ketenteraman awam dan tidak mendapat permit sedangkan dalam masa berkempen. Apa pula sebab apabila forum perdana yang diadakan didalam tapak markaz pun dikepung tentera kepala merah.
Saya teringat cerita kambing dan harimau yang diceritakan oleh Ustaz Hashim Jasin. Memang sah kambing tetap menjadi mangsa, tapi sampai bila kita nak jadi kambing? Kalau dah pihak berkuasa kerajaan yang perlu ditentang secara terbuka apakah ertinya pilihanraya. Sesungguhnya kisah pilahanraya di Malaysia cukup layak dicatat dalam sejarah sebagai tiada peradaban dan amat memalukan.
Inilah jawapan dan alasan boikot pilihanraya yang diadakan ketika pilihanraya kecil Batu Talam tempoh hari. Perlukah kita terus berlembut walaupun kita percaya pilihanraya adalah cara kita nak dapatkan kuasa untuk mendaulatkan Islam.
Nampaknya kegawatan akhlak dan keadaan ekonomi semasa belum cukup untuk mendesak orang kita bangun membuat perubahan kerana terlalu jarang yang makan kurang dari 2 kali sehari. Amat perlu untuk kita mencari jalan menyatakan segala kepincangan yang ada dalam bentuk yang boleh memberi kesan dan membuat orang kita berfikir.

No comments: