Thursday, May 17, 2007

Murtad Tidak Digeruni


Semalam saya bersama sepuluh orang ahli jawatankuasa pemuda turun ke Kg Belum Kawin dalam rangka program turun padang mendekati pemuda. Kehadiran lebih dua puluh orang termasuk beberapa 'petua' menyemarakkan semangat kami untuk menyampaikan beberapa agenda termasuk tazkirah Ustaz Indonesia.
Saya sempat mengutarakan dua kes pengakuan murtad yang dilakukan oleh pelajar IPT baru-baru ini. Sunyi sepi malam seketika, cuma kelihatan beberapa insan yang sekadar mengangguk-angguk kepala. Murtad bang! bukan muntah, amat sedikit reaksi terkejut yang dapat dilihat apa lagi wajah keinsafan. Secara keseluruhannya respon amat mendukacitakan. Tak tau la kalau orang-orang muda yang ada semalam tak berapa pasti murtad tu lagu mana..
Nampaknya terpaksalah kita berpatah balik ke langkah yang lebih terdahulu, terpaksalah kita membuang lebih banyak masa untuk menceritakan apa yang telah dilakukan oleh abang-abang kita dulu-dulu.
Sempat juga saya menceritakan pengalaman peribadi mengenai kes murtad yang berlaku ke atas seorang kawan satu ITM semasa di Johor sepuluh tahun lalu. Betul lah selalu orang kata, tak kena kat kita, maka tak tahu rasa macam mana.
Saya juga sempat menceritakan serba ringkas perlakuan Ummu Hadhari tempoh hari yang saya rasa nasibnya akan hampir sama macam kawan saya dulu kalau... ahh tak nak cakaplah.
Siapakah yang akan membela islam, bila umat islam pun tak percaya islam.
Jangan ceritalah semua ni rencana oreintalis ka, nasionalis ka, orang kita tetap akan kata takpa, kita tengokla..
Sampai masanya nanti yang kita tak tahu bila agaknya, Allah akan pilih kaum lain bila melayu nampaknya terlalu berlembut sepertimana mereka menerima islam dengan cara yang lembut..

No comments: