Monday, June 18, 2007

Geng Seluaq Londeh Penjenayah

Di Lousiana Amerika Syarikat, akan dikuatkuasakan undang undang bagi pemakai seluar londeh yang diisytiharkan sebagai penjenayah dan boleh didenda US$500(RM1770) dan penjara 6 bulan jika mengulangi kesalahan. Kalau di US pun orang dah meluat, kita sini mungkin masih belum puas tengok, sebab tu tak ada siapa peduli.
Trend pemakaian seluar hingga menampakkan seluar dalam dan sesetengahnya sampai lurah sekali memang amat menjengkelkan. Walaupun kebanyakan pengamal fesyen itu kini dikalangan belai dan remaja, jika tak dibendung ia akan merawit sampai ke orang tua bangka sedikit masa lagi.
Cubala kalau berani tegur yang perempuan yang kecik-kecik nescaya dia dengan selamba jawab “biaq pila, bukan buleh ambik”. Sapa yang akan sakit hati. Inilah bahananya kalau pihak berkuasa anggap perkara seperti ini sebagai masalah terpencil dan tak anggap sebagai pemangkin gejala sosial.

Sunday, June 17, 2007

Sukan PASTI Merbok Meriah




PASTI Kawasan Merbok telah mengadakan hari Keluarga dan Sukan PASTI 2007 di padang awam Taman Malinja, Semeling 16 Jun lalu. Lebih 300 orang terdiri dari pelajar, guru, waris dan penduduk setempat hadir bermula jam lapan pagi lagi. Hampir semua PASTI dalam kawasan Merbok turut serta mengambil bahagian dalam beberapa acara menarik yang diadakan antaranya lumba lari 50 meter, beberapa acara sukaneka, bola sepak dan acara lazim bagi kanak-kanak, mewarna. Para guru dan waris pelajar juga ‘sporting’ sekali turut menyertai acara yang disediakan.
Cuaca mendung pagi hari sabtu itu amat membantu melancarkan program tahunan yang diadakan khas untuk warga PASTI.
Program dimulakan dengan perbarisan pelajar dari setiap PASTI yang mengambil bahagian diikuti bacaan ikrar dan perasmian yang telah disempurnakan oleh Ustazah Basariah Md Yassin, Ketua Muslimat PAS Kawasan Merbok.
PASTI Kawasan Merbok mengucapkan tahniah dan syabas kepada semua yang mengambil bahagian dan menang. Juga penghargaan diberikan kepada PAS Cawangan dan Pemuda Cawangan Taman Malinja yang bertungkus lumus menyediakan tempat dan makanan kepada semua.

Friday, June 15, 2007

Pelajar Malaysia di Mesir Mati Dibunuh

Rasanya masih ramai yang memperkatakan tentang peristiwa menyayat hati pelajar kita di Mansourah, Mesir dibunuh oleh suspek yang dikenali mangsa tanpa dapat dikenal pasti motifnya. Apa nak jadi, tinggal beberapa langkah lagi nak balik jadi ulama dan menyambung kerja para anbiya’, namun apa yang terjadi amat mendukacitakan. Apa yang kita boleh harapkan kepada mahasiswa dan pelajar lain yang tidak melalui aliran ini untuk membela nasib agama kita. Teruslah mereka ini merempit dan melakonkan sendiri aksi lucah untuk pasaran internet dan handphone yang semakin menjadi-jadi.

Thursday, June 14, 2007

Bila Islam Memerintah


Lihatlah keadilan yang dapat dinikmati bila islam memerintah bukan diperintah. Pemandangan biasa di kebanyakan jalan yang saya lihat di Bandar Kota Bharu Bandaraya Islam semasa menghadiri muktamar awal bulan lalu. Sepanjang jalan dari hotel penginapan hingga ke PUTIK, beberapa orang sahabat saya tak habis habis mendengus tanda marahkan gelagat puak parti pembangkang Kelantan yang tumpang sibuk memasang beratus-ratus bendera keris dan dacing dicelah-celah bendera bulan purnama dan banting muktamar. Apa tidaknya disetengah tempat lebih banyak biru dari hijau sedangkan suasana sebenarnya adalah hari besar Parti Islam Semalaysia yang ditunggu saban tahun.Kalaulah kita nak buat macam yang depa selalu buat memang boleh tapi tak ada bezalah kita dengan depa.
Saya rasa sungguh hebat bila tak ada satu pun bendera-bendera tersebut yang sengaja dicacatkan atau dibuang sama sekali. Inilah akhlak islam yang boleh dilihat bagi yang mahu melihat. Inilah kebebasan yang kita mahukan seperti mana yang diperolehi oleh umno dan BN di Kelantan. Inilah ciri demokrasi yang dah lama kita idamkan dan umno Kelantan mengecapi kebebasan ini sekian lama.

Wednesday, June 13, 2007

Selamat Bertemu Kembali



Sejak bercuti sempena muktamar di PUTIK tempoh hari barulah kini ada masa sikit nak tengok blog ni. Banyak peristiwa yang berlaku sejak dua minggu kebelakangan ini tidak dapat diberi perhatian.


Selamat Meneruskan Perjuangan


Tahniah dan selamat meneruskan perjuang diucapkan kepada seluruh saf kepimpinan Dewan Pemuda, Dewan Muslimat dan PAS Pusat yang berjaya dalam pemilihan kali ini. Yang penting matlamat sebenar kewujudan parti Islam yang disayangi ini dapat dilihat kesinambungannya. Walaupun ada setengahnya dahulu dipertikai keupayaan mereka, peluang patut diberi kerana tempoh dua tahun dalam sepenggal itu belum tentu dapat dicapai kesesuaian untuk membawa parti ke landasan yang diharapkan. Yang penting inilah saf yang wajib disokong sedaya mungkin oleh seluruh ahli disemua peringkat.

Walaupun selayaknya kuasa telah berada di tangan kita namun kemenangan dalam pilihan raya berada di kedudukan yang agak terkemudian dalam carta keutamaan perjuangan kita yang perlu difahamkan semula kepada seluruh ahli. Satu ayat yang selalu saya cakap, “kita ni masuk PAS bukan pasai itu, ini, dia tu dan dia ni..” Sama-samalah kita membetulkan niat kita!


Selamat Pengantin Baru Pak Lah



Belum terlambat untuk ucapkan selamt pengantin baru kepada pak lah yang tetap dengan taste nya. Orang tua selalunya susah kita nak ubah, nak bagi dia dengar cakap kita. Cuma bila sesuatu yang dibuat terang-terang melanggar syariat, kena kata jugalah. Banyak blogger yang komen taste pak lah tetap pada yang tak bertudung walaubagaimana pun lebih baik dari dok gosot bahu nyonya orang lain.


KL terus dilimpahi



Baru saja orang tua tu nak mengecapi limpahan kasih saying bini baru, ibu Negara sekali lagi ditenggelami air. Banjir kilat yang membunuh 5 jiwa itu amat membingungkan apabila kita semua ternanti-nanti untuk melihat kecanggihan terowong smart yang menjadi kebanggaan seketika. Saya rasa kalau projek ni berjaya mencapai matlamat utamanya mengatasi banjir kilat di ibunegara, orang yang akan mendapat pujian adalah Tun Det yang paksa puak JPS pecah kepala buat torowng bertingkat yang hebat itu. Sebab tu lah orang tua yang tengah darah maneh tu kalut dok tanya macam-macam soalan yang dia langsung tak tahu. Macam tu punya projek mega siap bila pun dia tak tau, tu yang dok jadi hospital dilanjut tarikh siap sampai 6, 7 kali. Can you speed up !
Masa yang sama dengar cerita bandar kuala juga iaitu Kuala Nerang turut dilimpahi air sampai terputus hubungan seketika, agaknya Bandar kembar kecil Kuala Lumpur la